عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: هیچ آماری از اشتباهات دارویی در كشور وجود ندارد.

خیرالله غلامی در دومین كنگره مدیریت بیمارستان‌ها كه در سالن همایش‌ رازی برگزار شد، افزود: امروزه می‌توان گفت كه یكی از مهمترین عوامل در تعیین كیفیت و كمیت خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان‌ها، نحوه ارائه خدمات دارویی است.
وی گفت: در بسیاری از اوقات فقدان یك یا چند قلم از اقلام دارویی حیاتی یا بروز یك اشتباه در مصرف دارو در بیمارستان ارزش سایر خدمات ارائه شده را در دیدگاه بیماران به زیر سؤال می‌برد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در حال حاضر در اكثر قریب به اتفاق بیمارستان‌های دولتی و خصوصی كشور، بخش دارویی كه یكی از اجزای لاینفك ساختار بیمارستانی است، اما تنها در داروخانه خلاصه می‌شود.
غلامی گفت: نقش فعلی داروساز در سیستم‌های دولتی و خصوصی بسیار كمرنگ است و به داروخانه فقط به چشم یك بنگاه تجاری نگاه می‌شود و این همه ناشی از عدم آگاهی افراد نسبت به شرح وظایف و توانایی داروسازان است.
وی افزود: در حال حاضر از نظر تشكیلات سازمانی بیمارستان، جایگاه داروخانه تا حد یك واحد تقلیل یافته كه تنها وظیفه آن تأمین و تدارك دارو و تجهیزات پزشكی مورد نیاز مركز درمانی است و به عنوان یك انبار و توزیع‌كننده دارو در بیمارستان عمل می‌كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: سالانه بیش از یك میلیون اشتباه دارویی خطرناك در بیمارستان‌های آمریكا رخ می‌دهد كه شامل تجویز داروی اشتباه به بیمار، تجویز دوز دارویی اشتباه (كم یا بیش از حد)، تداخلات دارویی خطرناك و آلرژی‌های دارویی خطرناك است.
غلامی افزود: اشتباهات دارویی نه تنها می‌تواند، باعث مرگ و میر بیماران شود، بلكه باعث افزایش هزینه سرانه درمانی و طولانی شدن مدت بستری و از كار افتادگی بیماران می‌شود و هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌كند.
وی گفت: از راهكارهای حذف این اشتباهات می‌توان به توزیع اصولی، علمی، مدرن دارو، تجهیزات و استفاده از تكنولوژیهای جدید و پیشرفته، شناسایی مشكلات، ارائه راه‌حل توسط داروسازان بیمارستانی، نظارت داروسازان بالینی در امر درمان بیماران و طراحی یك نقشه جامع برای بخش مراقبت‌های دارویی بیمارستان اشاره كرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: نیاز به ارائه مدل و الگوی جدید برای داروسازی بیمارستانی در جامعه رو به ترقی امروز ما به شدت احساس می‌شود. سؤالی كه مطرح می‌شود این است كه آیا به بخش مراقبت‌های دارویی در بیمارستان واقعاً نیاز داریم یا خیر و آیا این بخش برای بیمارستان ضروری است یا غیر ضروری و این در حالی است كه هیچ آماری از اشتباهات دارویی در كشور ما موجود نیست.
غلامی گفت: طبق بررسی‌های علمی انجام شده، ایجاد بخش مراقبت‌های دارویی زیر نظر داروسازان باعث كاهش قابل توجه هزینه‌ها شده است. بنابراین ایجاد این بخش نه تنها هزینه‌بر نیست، بلكه پس از گذشت زمانی معقول، ضمن جبران هزینه‌های خود باعث كاهش هزینه‌های درمانی در سطح كلان جامعه نیز خواهد شد.
وی افزود: می‌توان گفت كه از عوامل بسیار مؤثر در كیفیت و كمیت خدمات دارویی بیمارستان، توزیع و استفاده صحیح از داروها، مدیریت صحیح منابع انسانی و مالی در تأمین، تدارك دارو، ملزومات پزشكی، آموزش و بكارگیری نیروی انسانی مجرب، نظام مستند و به ویژه ارتباطات صحیح و كنترل شده بخش‌های مختلف بیمارستان با بخش خدمات دارویی است و این همه میسر نمی‌شود مگر با استقرار بخش مراقبت‌های دارویی در بیمارستان‌های كشور.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha